B2B buukkaus myynnin kasvattajana
B2B buukkaus tarkoittaa B2B-myyntitapaamisten sopimista. Yleensä sitä toteutetaan aktiivisella asiakaskontaktoinnilla puhelimitse. B2B buukkaus kasvattaa myyntiä erityisesti silloin, kun laatu ja määrä ovat hyvässä tasapainossa.
B2B buukkauksen keinot ja kanavat
B2B buukkauksessa suosituin malli on kontaktoida asiakkaita suoraan puhelimitse. Tämä johtuu siitä, että B2B maailmassa haasteet ovat monimuotoisempia, jolloin selkeää ongelmaa ja ratkaisua välttämättä ei ole olemassa. Buukkauspuhelussa kartoitetaan asiakkaan haasteita ja pyritään päästä ratkaisemaan näitä tapaamisessa.
B2B buukkaus toteutetaan yleensä näillä neljällä eri keinolla tai näiden yhdistelmällä:
- Ulkoistaminen esimerkiksi Connection Houselle
- Buukkaus itse
- Sähköposti
B2B buukkauksen ulkoistaminen
Kun B2B buukkaus ulkoistetaan esimerkiksi Connection Houselle, myyntiin saadaan hurjasti tehoja. Ammattilaisen suorittama buukkaustyö tuo takuulla tulosta. Esimerkiksi Connection Housen ammattilaiset pystyvät todella korkeaan laatuun ja volyymiin. Buukkauksen ammattilaiset nauttivat asiakaskohtaamisista ja ovat todella aktiivisia kontaktoimaan asiakkaita.
B2B buukkauspalvelun tarjoajalla on usein esimerkiksi hyvin laajat päättäjärekisterit, jotka ovat myynnin elinehto.
Buukkaus itse puhelimitse
Buukkauksen voi hoitaa myös itse puhelimella. B2B buukkaus itse tehtynä on todella kovaa työtä ja vaatii systemaattista sitoutumista.
Itse tekemisen etuna on luonnollisesti se, että sinun ei tarvitse maksaa kenellekään työstä, mutta aikaa itse tehtäessä saattaa kulua tuhottoman kauan. Asiakkaiden ja yhteystietojen löytäminen, soittaminen, tavoittaminen ja jatkotoimenpiteiden hoitaminen vievät yllättävän kauan aikaa. Todellisuus voi olla, että sinulla menee päivä samaan, mihin taitava buukkari pääsee tunnissa.
Sähköposti
Sähköpostibuukkauksessa on joitain samoja lainalaisuuksia kuin soittamisessakin. Sähköpostibuukkaus vaatii todella paljon volyymiä, jolloin sinulla on pakko olla pääsy todella hyvään ja kattavaan asiakasrekisteriin. Nämä ovat nykyään osittain GDPR-asetusten myötä todella tarkasti varjeltuja (ja kalliita).
Kun löydät jostain sähköpostilistan potentiaalisia asiakkaita, sinulla pitää olla myös todella kohdennettu myyntiviesti potentiaaliselle asiakkaalle. Sähköposti ei ole kovin henkilökohtainen ja on valitettavan helppo jättää huomiotta.
LinkedIn on ollut viime vuosina varsin toimiva kanava B2B buukkauksessa. Erilaiset LinkedInin apuohjelmistot mahdollistavat kontaktointipyyntöjen automatisoinnin, jotta volyymi pysyy riittävän korkealla. LinkedIn on sähköpostia henkilökohtaisempi – ja samalla tehokkaampi – kanava, mutta toisaalta puhelinta kasvottomampi.
Klikkaa peremmälle ja tutustu Connection Housen buukkauspalveluun
Tarjoamme markkinoiden vaikuttavinta tapaamisten sopimista.
Connection Housen buukkauspalvelu on varma valinta, kun haluat kalenterin täyteen laadukkaita tapaamisia. Palvelumme sisältää aina myös kohderyhmien kontaktilistat, kampanjasuunnittelun ja pohjakartoitukset. Hoidamme tapaamisten sopimisen ja asiakkaan tarpeiden pohjakartoituksen puolestasi kokemuksella ja ammattitaidolla. Tutustu palveluun ja ota yhteyttä, niin räätälöidään juuri teille sopiva kokonaisuus.
B2B buukkaus – huomioi nämä
B2B buukkauksessa on huomioitava tiettyjä asioita verrattuna toiseen muotoon eli B2C buukkaukseen. B2B-myynnissä toiminnan lähtökohta on, että potentiaalia asiakkaita on vähemmän.
Siksi nämä asiat ovat äärimmäisen tärkeitä B2B buukkauksessa – varsinkin, kun soitetaan asiakkaalle:
B2B buukkauksen laatu
Koska asiakkaita on vähemmän kuin kuluttajapuolen buukkauksessa, laatuun pitää keskittyä enemmän. B2B buukkauksessa jokainen asiakas on tärkeä; yksi onnistunut buukki voi tuoda kymmeniä -tai jopa satoja tuhansia euroja liikevaihtoa.
B2B buukkauksen hygieniatekijät
B2B buukkauksessa pitää olla myynnin hygieniatekijät kunnossa:
- Kunnioita asiakasta
- Älä puhu päälle
- Anna asiakkaalle puheenvuoro
- Kysy onko asiakkaalla aikaa keskustella
- Tee sovitut asiat (esim. palaa sovittuna ajankohtana)
Vasta-argumenttien hyvä käsittely
B2B buukkauksessa kannattaa käydä myös mahdollisia vasta-argumentteja läpi etukäteen. Tarkoituksena ei ole missään vaiheessa alkaa väitteleen asiakkaan kanssa vaan käsitellä asiakkaan huolia.
Vasta-argumenttien läpikäyntiin ja niihin vastaamiseen kannattaa käyttää aikaa.
Syy soittaa ja hyvä myyntiviesti
Buukkarilla pitää olla jokin selvä syy soittaa asiakkaalle joka kerta. Myyntiviestin pitää olla kohdennettu juuri kyseiselle asiakkaalle. Se herättää asiakkaan huomion ja kiinnostuksen. Mitä yksilöidympi viesti on, sen parempi.
Esimerkiksi: ”Osallistuit juuri webinaariin.” tai ”Huomasin, että etsitte lisäkäsiä myyntiin.”
Näillä asiakkaalle tulee sellainen kuva, että juuri häntä tavoitellaan. Lisäksi myyntiviesti pitää olla riittävän kohdennettu esim. oikeiden referenssien avulla.
Kohderyhmän määritys
B2B buukkauksessa pitää olla tarkka kohderyhmä, jota tavoitellaan. Esimerkiksi Connection Housen buukkauspalvelussa käydään aina läpi asiakkaan kanssa selkeästi kohderyhmä. Nämä keskustelut kohderyhmän rajaamisesta tuovat usein myös uusia näkökulmia asiakkaan liiketoimintaan. Kohderyhmän määritys auttaa myös kohdennetun myyntiviestin rakentamisessa.
Volyymi
Jotta B2B buukkaus voi olla kannattavaa, sitä pitää tehdä riittävän isolla volyymilla. Esimerkiksi me Connection Housella käytämme tehokkuuden takaavaa soittojärjestelmää, jolla pystymme varmistamaan riittävän volyymin asiakaskontaktoinnissa puhelimitse. Soittojärjestelmä mahdollistaa sen, että aikaa ei huku turhaan näpyttelyyn, vaan buukkarit käyttävät aikansa asiakkaiden kanssa keskusteluun.
Tilaa hinnasto
Lähetämme sähköpostiisi ajankohtaisen hinnastomme. Tutustu hinnoitteluumme ja pyydä meiltä tarjous! Räätälöimme palvelumallin ja käytännöt yrityksesi tarpeen mukaan ja aina riskittömällä hinnoittelulla.