Etusivu / Asiakastarinat / Vesilahden kunta
Vesilahden kunta
Kartoituskysely kunnan yrittäjille kirkasti elinkeinostrategian suunnittelua
Kun Vesilahden kunnalla oli edessä elinkeinostrategian päivitys, halusi kunnan työryhmä ja kehitysjohtaja Timo Haapaniemi kuulla suoraan Vesilahden yrittäjiltä, millaisia odotuksia ja tarpeita vesilahtelaisilla yrityksillä tällä hetkellä on. Connection House haastatteli 40 vesilahtelaista yrittäjää henkilökohtaisesti puhelimitse.
Vesilahden kunnan kehitysjohtaja Timo Haapaniemi on tyytyväinen yhteistyöhön Connection Housen kanssa: ”Tavoite täyttyi ja samalla tuli yrittäjiltä muutama tonttikysely, joista päästiin keskustelemaan suoraan.”
Vesilahden kunnan kasvu on ollut viime vuosina voimakasta. Kunta on tehnyt selvää muuttovoittoa ja on osa Suomen nopeimmin kasvavaa Tampereen kaupunkiseutua, johon kuuluu 8 pirkanmaalaista kuntaa. Vesilahden kunta on lähtenyt toteuttamaan elinkeinon kannalta rohkeita linjauksia ja uudistuksia, jotta alueen vetovoima saadaan kasvamaan entisestään. Kunta lähti toteuttamaan elinkeinostrategian päivitystä, jonka valmistelussa heräsi tarve päästä kuulemaan kunnan yrittäjiä entistä tarkemmin.
Vesilahden kunnan kehitysjohtaja Timo Haapaniemi kertoo Connection Housen kanssa toteutetun kyselytutkimuksen lähtötilanteesta näin: “Vesilahden kunta toteuttaa säännöllisesti erilaisia verkkokyselyitä ja kerää dataa kunnan päättäjien päätöksenteon tueksi. Tällä kertaa haluttiin nimenomaan laadukkaampaa tietoa ja tarkempia vastauksia kunnan yrittäjiltä heidän todellisesta tilanteestaan. Siksi elinkeinostrategiaa varten toteutettavan kyselyn keinoksi valikoitui puhelinhaastattelut.”
Millaiset kysymykset valittiin Vesilahden kunnan elinkeinostrategian uudistusta valmistelevaan markkinatutkimukseen?
Vesilahden kunnalle oli tärkeää saada yrittäjiltään rehellistä palautetta, joten ulkopuolisen toimijan toteuttama markkinatutkimus tuki tätä tavoitetta. Connection House lähti toteuttamaan Vesilahden kunnan yrittäjien haastatteluja yhdessä asiakkaan kanssa laadittujen kysymysten ja suunnitelman kera. Pyysimme vesilahtelaisia yrittäjiä kertomaan, mitä he odottavat kunnalta ja myös antamaan realistista palautetta kunnan viestinnästä ja toimenpiteistä. Kysyimme lisäksi, millaista kasvua he odottavat ja millä tavoin kunta voisi palvella heitä paremmin esimerkiksi toimitilojen, kaavoituksen, infran ja neuvontapalvelujen suhteen. Vesilahden yrittäjiltä kysyttiin myös työvoiman tarpeesta ja siitä, kuinka arki sujuu Vesilahdella ja vaikuttaako tämä mahdollisesti yrittäjien ja tulevien työntekijöiden sijoittumispäätöksiin.
Yrittäjien haastattelut toivat laadukasta tietoa ja positiivisia yllätyksiä
Connection Housen toimittamat haastattelutulokset toivat Vesilahden kunnan strategiatyöhön tarkan katsauksen yrittäjien nykytilanteeseen ja tulevaisuuden suunnitelmiin. Kartoituskyselyn avulla päästiin kiinni kunkin yrityksen todellisiin tarpeisiin sekä lisättyä keskusteluyhteyttä yrittäjien ja kunnan välillä. “Tavoite saavutettiin ja samalla tuli muutama tonttikysely yrittäjiltä, ja niistä päästiin keskustelemaan suoraan.”, Timo Haapaniemi kiittelee puhelimitse tehdyn kartoituskyselyn positiivisia vaikutuksia.
Suunnitteletko kyselyä kuntasi yrittäjille tai muulle kohderyhmälle?
Mahdollisia markkinakartoituksen kysymyksiä, joita tiedustella alueesi yrittäjiltä ovat esimerkiksi:
- Onko yrityksellä sukupolvenvaihdosta näköpiirissä? -> Onko yrityksellänne jatkajaa?
- Onko teillä piilotyöpaikkoja / rekrytointitarpeita?
TUTUSTU CONNECTION HOUSEN KETTERÄÄN MARKKINATUTKIMUKSEEN
Haastattelemme kohderyhmäsi ihmiset henkilökohtaisesti ja etsimme kiinnostavimman tiedon.