15.8.2018

6 + 1 vinkkiä B2B puhelinmarkkinoinnin hintavertailuun ja budjetointiin

Buukkauspalvelun, markkinakartoituksen tai muun B2B puhelinmarkkinoinnin ostaminen on toisinaan haastavaa. Hinnoittelumalleja ja ratkaisuja on yhtä monta kuin palveluntarjoajaakin. Avaan tässä kirjoituksessa B2B puhelinmarkkinoinnin arvonmuodostusta, jotta sinun olisi helpompi vertailla erilaisten hinnoittelumallien hyviä ja huonoja puolia.

1) Kiinteät kulut ja aloitusmaksut

Onko kampanjassa kiinteitä kustannuksia, asiakkuushintaa tai aloitusmaksuja? Markkinointipalvelua tarjoavat yritykset voivat haluta jakaa riskin kanssasi työn alkuvaiheessa. Joskus aloitusmaksuja käytetään myös pienempien ja ei-niin-kiinnostavien asiakkaiden uloshinnoitteluun. Kiinteät kulut voivat olla työpistekohtaisia maksuja, kampanjahintoja, perushintaa tms. Kannattaa huomioida kiinteiden hintojen vaikutus kokonaiskustannukseen.

2) Kohderyhmäanalyysi ja soittolistat

Maksatko kohderyhmistä tai soittolistoista? Laadukkaat kohderyhmät ja soittolistat maksavat. Osa yrityksistä hinnoittelee listat palvelun sisään, osa veloittaa kulut asiakkaalta (katteen kera tai ilman). Nykyään käytetään paljon myös data-analyysiin perustuvia kohderyhmiä yms. Yleensä sijoitus hyvään kohderyhmään palautuu takaisin tuottavuuden lisääntymisenä. Vihje: älä osta tuntihintaista kampanjaa ilman parhaita analyysityökaluja.

3) Sisältöanalyysi, toimintaan perehtyminen ja keskustelurunkojen kirjoittaminen

Menestyksellinen yhteistyö vaatii kiinnostusta ja syvällistä perehtymistä toimintaasi. Osa yrityksistä sisällyttää perehtymisen palvelun kokonaishintaan, osa hinnoittelee perehtymisen erikseen.

4) Työn suorittavan henkilöstön kustannukset

Ammattimainen tekijä maksaa enemmän kuin harjoittelija tai ensimmäisen vuoden työntekijä. Kannattaa aina kysyä, kuka kampanjasi suorittaa. Suosittelen myös tutustumaan yritystäsi edustaviin ihmisiin kasvokkain tai vähintään puhelimitse. Kannattaa myös selvittää, tekeekö työtä vaihtuva tiimi vai saatko kampanjaasi omistautuneen tekijän tai tekijät.

5) Työnjohto ja esimiestyö

Onko kampanjastasi vastaava henkilö ammattitaitoinen? Yrityksen referenssien lisäksi kannattaa kysyä esimieskohtaisia referenssejä. Millaisia kampanjoita juuri tämä henkilö on aikaisemmin tehnyt? Kuinka hyvin hän on onnistunut?

6) Raportointi

Nykyään suhteellisen tasokas raportointi sisältyy suurimpaan osaan palveluntarjoajien perushinnoittelua. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että raportointi on tarpeesi mukaista, riittävän laadukasta ja selkeää.

+ 1 ) Riski

Haluatko maksaa kiinteän kampanjahinnan vai maksatko vain tuloksista?

Kiinteässä hinnassa etuna on se, että sillä saa useammin juuri sitä mitä haluaa. Olet henkisesti valmistautunut häviämään sijoittamasi budjetin ja tuottajalla on velvollisuus tehdä juuri kuten sanot, koska mittari raksuttaa. Toisaalta piikki on auki, eikä tuloksesta ole varmuutta.

Toteumaperusteinen hinnoittelu puolestaan on sinulle tilaajana riskitön. Hyvänä puolena on tuottajan maksimaalinen intressi ponnitella tavoitteen eteen ja kehittää palveluaan. Huonona puolena on tuottajan heikko sitoutuminen yhteistyöhön, jos kaikki ei menekään kuten toivottiin. Kuinka kauan tuottaja on valmis yrittämään? Viikon, kuukauden vai kenties pidempään? Suppeissa kohderyhmissä harjoittelulle on myös vähemmän tilaa. “Riskitön” kokeilu saattaa aiheuttaa huonoja fiiliksiä kohderyhmäsi päättäjissä. Toisaalta hyvinkään hoidettu yhteydenotto ei jaksa kiinnostaa kovin montaa kertaa vuodessa.

Vahva suositus: Yhteistyön suunnitteluun ja kehittämiseen kannattaa käyttää saman verran aikaa ja energiaa hinnoittelumallista riippumatta. Lopulta vain tulos ratkaisee.

Connection Housen hinnoittelu on joustava ja asiakaslähtöinen. Olemme paketoineet ratkaisumme kolmeen palveluun, jotta sinun on helpompi hahmottaa mistä hintamme muodostuu ja mitä meiltä saa. Palvelut sisältävät kaikki kustannukset, eli hintoihin ei lisätä muita kuluja tai lisiä.

  • Magneetti -liidien hankinta löytää liidejä myyntiin. Hinta muodostuu yhteydenottopyyntökohtaisesta hinnasta (keskimäärin 100€ / kpl) ja toteumabonuksesta (keskimäärin 150€ / kauppa).
  • Turbiini -buukkauspalvelussa maksat toteutuneista tapaamisista. Hinta alkaen 149 € / toteutunut tapaaminen. Tyypillisesti B2B-tapaamisissa hinta on 199 € / toteutunut tapaaminen.
  • Generaattori -markkinakartoituksen hinta määräytyy kohderyhmän ominaisuuksien ja laajuuden mukaisesti. Tyypillinen B2B-markkinakartoitus maksaa 25 € / käsitelty ja dokumentoitu kartoitus.

Voimme halutessasi sopia hinnoittelun soittojen, päätettyjen asiakastapahtumien tai oikeastaan minkä tahansa toivomasi mittarin mukaisesti. Tarjoamme palveluihimme vaihtoehtoisesti myös tuntiperusteisen hinnoittelun, jolloin palvelun hinta on 42,50 € / aktiiviiseen kontaktityöhön käytetty työtunti.

Haluaisitko ostaa B2B puhelinmarkkinointia jollain muulla hinnoittelumallilla? Ota yhteyttä ja ehdota! Suhtaudumme uusiin hinnoitteluinnovaatioihin ennakkoluulottomasti.

Mikä sitten on pienin mahdollinen budjetti B2B puhelinmarkkinointiin?

Lyhyt vastaus: 5.000 €.

Pidempi vastaus: Voit tehdä työn itse, jolloin maksat vain omat kustannuksesi. Vaihtoehtoisesti voit houkutella jonkun tekemään työn ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi (harjoittelija, opiskelija, kesähessu). Jos kuitenkin haluat järkevän ja elinkelpoisen kampanjan B2B puhelinmarkkinointiin, se maksaa 5.000€. Tai ainakin sen verran se maksaa meillä. Avaan alla palvelun sisältöä ja potentiaalista asikakashyötyä.

Mitä 5.000 eurolla sitten saa?

Kun ostat palvelua, voit laskea mitä suoritteita rahalla saat, tai vaihtoehtoisesti sitä, kuinka arvokas palvelu on oman toimintasi kannalta. Esimerkkinä Generaattori -kartoituspalvelumme sisältämät työsuoritteet ja asiakashyödyt.

Generaattori -kartoituspalvelu, eli myynnillinen ostoindikaattorikartoitus

Kohderyhmänä toimialueesi yritykset, yrityksen henkilöstömäärä 10-50 henkeä, liikevaihto >1 M €, haastateltava: toimitusjohtaja tai toimipaikan ylin johto. Hinta 25€ / suoritettu haastattelu. 5000 €:lla saat 200 suoritettua haastattelua.

TEEMME SEURAAVAT TYÖSUORITTEET

  • Laadimme yhteistyössä kanssasi kampanjaan räätälöidyn kohderyhmän
  • Hiomme ostoindikaattorikysymykseet yhdessä asiantuntijoidemme kanssa
  • Toimintaasi perehtyyy yhteyshenkilö, jolla on keskimäärin viiden vuoden kokemus B2B-puhelintyöstä
  • Saat ammattitaitoisen yhteyshenkilön työpanoksen käyttöösi keskimäärin kuukaudeksi
  • Yhteyshenkilö soittaa 100-150 soittoa päivässä, joista saadaan suoritettua 10-15 käsiteltyä kartoitusta
  • Toimitamme tapaamiset ja yhteydenottopyynnöt suoraan sähköpostiisi
  • Laadimme kattavan markkinakatsauksen valitun kohderyhmän tilanteesta ja palveluidesi kysynnästä
  • Raportoimme viikoittain työn etenemisestä ja tuloksista

ASIAKKAANA SAAMASI HYÖTY

  • Kartoituksessa haastatelluista potentiaalisista asiakkaistasi 5 – 15 % on yhteydenoton perusteella kiinnostunut tapaamaan sinut, koska tarjoamasi ratkaisun hankinta tai kilpailuttaminen on ajankohtainen nyt. Saat siis 10 - 30 hyvää myyntimahdollisuutta.
  • 50 – 75 % potentiaalisista asiakkaista haluaa lisätietoa sinusta ja yrityksestäsi sähköpostilla. Suostumus email-viestin vastaanottamiseen tehostaa sähköpostimarkkinointiasi (eikä ole muutenkaan huono juttu GDPR-aikakaudella).
  • Saat 200:n päättäjän suorat yhteystiedot ja vastaukset viiteen toimintasi kannalta tärkeään kartoituskysymykseen. Voit hyödyntää tietoa markkina-analyysissa sekä toimintasi ja markkinointisi kohdentamisessa.

Tehokkaan tuotantotapamme ja vankan kokemuksemme ansiosta jo 5.000€ pilottikampanja on meille riittävän kiinnostava, koska uskomme, että olet monien muiden asiakkaidemme tapaan tyytyväinen tulokseen ja haluat jatkaa ja laajentaa yhteistyötä. 5.000 euron sijoituksella saat siis mainitut työsuoritteet ja / tai esitetyn hyödyn. Mielestäni tarjoamamme markkinointipalvelu on hyötysuhteeltaan erinomainen. Mitä mieltä sinä olet?

- Ilari

Ilari Järvisellä on 13 vuoden kokemus puhelimessa tapahtuvasta myynti -ja asiakaspalvelutyöstä. Ilari on toiminut yhteyshenkilönä, kouluttajana ja esimiehenä. Lisäksi Ilarilla on laaja kokemus myynnin johtamisesta ja asiakaskampanjoiden tuottamisesta. Tällä hetkellä Ilari toimii Connection Housessa kehitysjohtajana.



  Takaisin uutisiin