Uusasiakashankinta – 7 suosituinta keinoa vuonna 2024
Etsitkö tehokkaita tapoja tehdä uusasiakashankintaa ja saada näin uusia asiakkaita yrityksellesi?
Tässä on seitsemän suosituinta keinoa uusasiakashankintaan, jotta sinä voit löytää yrityksellesi tehokkaimman tavan saada uusia asiakkaita nykypäivän B2B-myynnissä.
- Uusasiakashankinnan ulkoistus
- Puhelinkontaktointi itse
- F2F vierailut
- Suoramarkkinointi sähköpostilla
- SEO-markkinointi
- SEM-markkinointi
Yllä luetellut keinot ovat pääosin kahteen kategoriaan – outboundiin ja inboundiin. Ensimmäiset viisi ovat ns. outboundia, eli näissä tapauksissa myyjäosapuoli on aktiivinen. Inboundissa on kyse ennemmin markkinoinnista. Sen tavoitteena on saada asiakas olemaan yhteydessä myyjäyritykseen.
Outbound-uusasiakashankinta on tehokkaampaa lyhyellä aikavälillä. Se tuo todennäköisemmin tulosta, mutta se vaatii enemmän resursseja – aikaa tai rahaa. Lue lisää outbound-myynnistä täältä: Outbound-myynti – näin saat varmasti tuloksia
Inbound-uusasiakashankinta tuo harvoin heti rahaa kassaan. Sen tulokset näkyvät vasta pidemmällä aikavälillä.
Uusasiakashankinnan ulkoistus
Uusasiakashankinnan ulkoistuksessa annetaan osa tai kaikki myyntiprosessista ammattilaisten hoidettavaksi.
Connection House voi esimerkiksi hoitaa tapaamisten buukkauksen yrityksellesi tai voimme keskustella myös koko myynnin ulkoistuksesta. Oma aikasi säästyy ja annat työt myynnin Connection Housen huippuammattilaisten hoitoon.
Uusasiakashankinnan ulkoistuksen plussat
+ Ammattilainen hoitaa uusasiakashankinnan
+ Oma aikasi säästyy muuhun
+ Uutta näkökulmaa uusasiakashankintaan
Uusasiakashankinnan ulkoistuksen miinukset
– Tuotteen pitää olla myytävä, jotta tulosta tulee
– Voi tulla kalliiksi
Klikkaa peremmälle ja tutustu Connection Housen buukkauspalveluun
Tarjoamme markkinoiden vaikuttavinta tapaamisten sopimista.
Connection Housen buukkauspalvelu on varma valinta, kun haluat kalenterin täyteen laadukkaita tapaamisia. Palvelumme sisältää aina myös kohderyhmien kontaktilistat, kampanjasuunnittelun ja pohjakartoitukset. Hoidamme tapaamisten sopimisen ja asiakkaan tarpeiden pohjakartoituksen puolestasi kokemuksella ja ammattitaidolla. Tutustu palveluun ja ota yhteyttä, niin räätälöidään juuri teille sopiva kokonaisuus.
Puhelinkontaktointi itse
Uusasiakashankintaa voi tehdä myös itse ottamalla oman puhelimen käteen ja soittamaan potentiaalisille asiakkaille. Asiakkaille voi tilanteen mukaan pyrkiä suoraan myymään puhelimessa tai sopia myyntitapaamisia.
Tässä tapauksessa ei tarvitse maksaa kenellekään. Ongelma on, että myynti on volyymipeliä, jossa pitäisi saada todella paljon toistoja aikaiseksi, että tuloksia syntyy. Itse kontaktointiin kannattaa käyttää esimerkiksi Luuri.ai-sovellusta, jolla tehostat toimintaasi merkittävästi..
Plussat
+ Opit tuntemaan asiakkaat
+ Et maksa ulkopuolisille
Miinukset
– Aikaa kuluu todella paljon
– Puhelinkontaktointi vaatii sitoutumista ja hermoja
F2F vierailut
Joillain toimialoilla on vielä varsin tyypillistä lähteä spontaanisti vierailemaan asiakkaan toimitiloissa. Nykypäivänä päättäjillä on kuitenkin varsin täydet kalenterit, joten hukkareissut ovat nykyään vielä todennäköisempiä.
Esimerkiksi teollisuuden ja logistiikan alalla käytetään vielä jonkin verran F2F vierailuita uusasiakashankinnassa.
Plussat
+ Saat rakennettua heti suhteen asiakkaan kanssa
Miinukset
– Voi olla todella tehotonta
– Mistä tietää, ehtiikö asiakas tapaamaan?
Uusasiakashankinta sähköpostilla
Sähköpostia käytetään vaihtelevin menestyksin uusasiakashankinnassa. Nykyään sähköposti saattaa olla yksi kanavista osana uusasiakashankinnan kokonaisprosessia.
Sähköpostin yleinen ongelma on, että miten sinä pystyt itse erottumaan massasta? Miten saat viestittyä ratkaisun arvon niin hyvin, että kiireinen päättäjä reagoi viestiisi?
Plussat:
+ Kustannustehokkuus
+ Skaalautuvuus
Miinukset:
– Tuottaako sähköpostit tulosta?
– Yhteystietojen tehokas löytäminen
Uusasiakashankinta LinkedInin kautta
LinkedInistä on tullut oiva kanava löytää uusia asiakkaita. LinkedInin verkostoitumispyyntöjen avulla voit olla yhteydessä kenen tahansa päättäjään. LinkedIniä pystyy myös automatisoimaan tehokkaasti, jonka myötä voit antaa tekoälyn hoitaa verkostoitumispyynnöt ja reagoida vain, jos asiakas vastaa.
LinkedInissä kannattaa myös julkaista erilaista sisältöä, jotta osoitat asiantuntijuutesi alaan liittyen.
LinkedInin plussat:
+ Henkilökohtainen lähestymiskanava
+ Yhdistää sähköpostin ja puhelimen hyvät puolet
Miinukset:
– Oikeiden asiakkaiden löytäminen
SEO markkinointi
SEO markkinointi on loistava keino saada asiakkaita yrityksellesi pitkällä aikavälillä. SEO markkinointi tarkoittaa, että optimoit sivustosi Googlen näkökulmasta ja tuotat sisältöä Googlea käyttäjille kuluttajille.
Näin tavoitat potentiaaliset asiakkaat juuri silloin, kun he hakevat yleistä tietoa Googlesta, etsivät ongelmiinsa ratkaisuita tai kartoittavat potentiaalisia myyjiä.
SEO markkinoinnin plussat:
+ Mahdollisuus saada ”ilmaiseksi” asiakkaita
+ Parantaa yrityksesi asiantuntijuutta
Miinukset:
– Vie paljon aikaa
– Tulokset tulevat 9-12 kk päästä.
– Vaatii osaamista
SEM-markkinointi
SEM-markkinointi tai tutummin google-mainonta voi olla tietyissä tapauksissa nopea tapa saada asiakkaita sivuillesi. Pitää kuitenkin muistaa, että se vaatii SEO-markkinoinnin tavoin, että riittävä määrä asiakkaita Googlaa ratkaisua ongelmaan.
SEM-markkinoinnissa mainostat siis google-hakujen yhteydessä palveluasi ja pyrit saamaan asiakkaat klikkaamaan verkkosivuillesi.
Plussat
+ Nopea ja tehokas tapa
Miinukset
– Tuo vasta liikennettä, joka pitää muuttaa asiakkaiksi
– Vaatii, että ratkaisua etsii riittävän monta asiakasta