9.12.2021 / Ilari Järvinen

Kaupan päättäminen -
TOP 5 vinkit huippumyyjille -
Katso video!

Miten klousata kaupat menestyksekkäästi? Tässä Connection Housen 5 toimivaa vinkkiä kaupan päättämiseen.
  • Etusivu
  • Artikkelit
  • Kaupan päättäminen – TOP 5 vinkit huippumyyjille – Katso video!

 

 

B2B myynti on asiakkaan auttamista, ongelmanratkaisua – ja erityisesti asiakkaan päätöksenteon tukemista ja helpottamista.

Näitä vinkkejä hyödyntäen huippumyyjämme klousaavat kaupat ja sopivat parhaat myyntitapaamiset B2B-markkinoilla

  1. Varmista, että olette asiakkaan kanssa samalla sivulla: kertaa ja tee yhteenvetoja. On tärkeää, että asiakas ymmärtää, mistä ollaan tekemässä päätöstä. Kysy, paloittele, kysy taas, varmista.
  2. Esitä asiakkaan uhraus aina hyötyjen sisällä. Eli muistuta hyödyistä, kun kerrot esimerkiksi tuotteesi hinnasta tai muusta vaivasta, joka asiakkaalle aiheutuu. Näin asiakas huomaa pohtia asiaa kokonaisuutena eikä pelkästään hintaa, joka helposti korostuu keskustelun päätösvaiheessa.
  3. Mene asioiden edelle: kerro, mitä tapahtuu ostopäätöksen jälkeen. Pysy konkretiassa ja kerro, mitä tapahtuu nyt heti, huomenna, ensi viikolla jne. Kerro, miten homma lähtee käyntiin ja mitkä ovat seuraavat vaiheet – eli mitä on odotettavissa. Tämä tieto vaikuttaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen huomattavasti. Mitä ennustettavampi ja hallittavampi tuleva yhteistyö tai prosessi on, sitä helpompi siitä on tehdä myönteinen päätös.
  4. Muista kehottaa toimintaan! Käytä tässä itsellesi tuttua tapaa ja harjoittele sitä, jos mahdollista. Vaihtoehtoja erilaisiin sanamuotoihin on runsaasti. Pääasia kuitenkin on, että tämä vaihe tulee tehtyä. Muussa tapauksessa jäädään vain pyörimään asian ympärille, eikä ostopäätöksen syntyminen edisty.
  5. Valmistaudu yleisimpiin vastaväitteisiin etukäteen. Jos olet juuri aloittanut myyntikampanjan, et ehkä tiedä niitä vielä. Jo kuukauden aikana tulet kohtaamaan tärkeimmät vastaväitteet ja vaihtoehtoiset näkökulmat toistuvasti. Valmistaudu siis keskustelemaan niistä teemoista myös seuraavan asiakkaasi kanssa. Näin saat hyvän valmiuden ja pystyt auttamaan asiakastasi nimenomaan heti siinä hetkessä eikä ostopäätöksen tekoa tämän takia tarvitse siirtää tulevaisuuteen.